Wan Hazel Home Wan Hazel Profile Wan Hazel Facebook Wan Hazel LINK Wan Hazel fromspring
Get This.
Home » » Berharga ke kita??

Berharga ke kita??

 
hye..selamat awl pagi...hehe..urm..mesti pelikkan da tersangat2 larut malam aku x tidow2 lagi..urmm..tp malam yang sejuk nie menambah kan lagi kedukaan kat hati aku..ehh,yekew..tapi pasal ape ye??hehe..urmm..aku sangat2 pasti seluruh manusia kat dunia nie ada kawan masing2..macam tu juga lar aku..tapi persoalan nya,sejaoh mane kawan kita menghargai diri kita??pernah x kita terfikir,adakah kawan kita tu menggangap kita nie kawan dia?..kadang2 kita sendiri x pernah pun terfikir pasal benda tu..kadang2 kita bergitu beria-ia kawan dengan sahabat kita tu..tp mane lar tahu rambut sama hitam,tp hati siapa yang tahu kan..mungkin juga kawan kita tu hanya kawan dengan kita hanya untuk kepentingan diri dye smata2..urm..yelah mane kita nak tahu kan kita xprnah sekali pun untuk menguji sahabat kita tu sejauh mane kekuatan persahabatan yang kita bina selama nie..mungkin sebab kita percaya pada diri dia jadi kita x buat macam tu..dalam berkawan nie..mcam2 kerenah,perangai,tingkah laku kawan kita yang berbagai banyak nyer..x kan dapat kita kira..masing2 dengan cara dan hidup masing2..dan sampai bila pun xkan pernah sama..
 Meh sini aku cerita tentang makna sahabat bagi diri aku..

Sahabat sejati..sahabat mcam nie lah yang menjadi impian dan idaman setiap orang..namun xsemua orang beruntung untuk dapat kawan yang baik mcmnie..andai kita salh seorang daripada nya bersyukur lar kerana di kurniakan sahabat seperti itu dan hargai setiap jasa dan pengorbanan dia terhadap diri kita.sebagai kawan yang baik dia sentiasa menjadi pendengar yang setia,penghibur dikala duka dan sentiasa berusaha untuk menjadi sahabat yang terbaik bagi kita..kadang2 kita xpernah sedar tentang apa yang telah sahabat lakukan untuk kebahgiaan diri kita..ambil lah mase tersebut tuk kita renungkan dan mencari kebaikan sahabat kiita..

 
 
namun,sebagai seorang sahabat juga kita xperlu ada sifat pentingkan diri sendiri..kikis persaan tersebut dan buang jauh2..kita kena faham apa makna shabat,apa guna nya sahabat dan bukan hanya mencari sahabat mase susah sahaja..biar apa pun keadaan sahabat kita jika lidah sudah berkata hati sudah menetapkan bahawa dia sahabat kita kita jangan sesekali menggunakan sahabat kita untukk kepentingan diri kita sendiri..seorang sahabat akan sentiasa bersama di kala senang atau susah..biar apa pun perbezaan antara kita,namun ketahui lah bahawa sahabat tidak akn pernah ada jurang perbezaan..
sikap pentingkan diri sendiri dalam persahabatan hanya akn merugikan diri sendiri dan tidak akan mendatangkan apa2 faedah..malah kita akan di sisihkan dan tidak dipercayai oleh rakan2 yang lain..
 
sedar lah juga bahawa tiada kawan yang sempurna..semua manusia ada kelebihan serta kekurangan masing2..namun kekurangan tersebut yang sebenarnya menunjukkan kesempurnaan seseorang..hindari lah sikap mempergunakan rakan dikala waktu kita susah,dan meninggalkan rakan ketika senang..sahabat kita mungkin tidak bernasib baik sama dengan kita,namun persahabatan xmengira semua itu..

sekadar renungan serta peringatan bagi kita yang bergelar insan di muka bumi ini..ini juga sebagai peringatan untuk aku serta korang semua..sentiasa beringat semasa melakukan sesuatu perkara..jaga lah hati orang lain terlebih dahulu,sebelum kita mahu orang mjaga hati kita..kerana x semua yang kita buat orang lain suka dan semua yang  orang buat kita suka juga..sentiasa berusaha untuk jadi kawan yang baik...
 
 
 

sampai sini jew lar entry aku untuk kali nie..sekurang2 nya kurang sikit beban apa yang aku rasa..boleh jugak aku mnarik lafaz lega..segunung maaf dari aku untuk korang sekiranya entry aku kali nie buat korang terasa namun sgala cerita dalam entry aku nie xada kene mengena antara yang hidup atau yang telah meninggal dunia..hehe..ok lar..thanz sbb sudi baca..daa~~


 


Terima Kasih,Jangan Lupe Komen

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...